اختلال انزال

اختلال انزال زودرس (Premature ejaculation)

اختلال انزال زودرس به انزالی گفته می شود که خیلی زود ، قبل از آمادگی مرد اتفاق می افتد. این باعث ناراحتی در مرد و/یا شریک زندگی او می شود. انزال زودرس باعث شل شدن آلت تناسلی (لنگیدن) می شود و نفوذ به همسر را دشوارتر می کند.

انزال عبارت است از خروج مایع منی از آلت تناسلی در هنگام ارگاسم. هنگامی که انزال سریعتر از آنچه شما یا همسرتان دوست دارید رخ می دهد ، به انزال زودرس (PE) معروف است.

اختلال انزال زودرس رایج است. تقریباً از هر سه مرد بین 18 تا 59 سال یک نفر PE را در مقطعی تجربه می کند.

PE همچنین به این عنوان ها شناخته می شود:

  • انزال سریع
  • اوج زودرس
  • زود انزالی
آیا انزال زودرس نوعی اختلال عملکرد جنسی است؟

PE نوعی اختلال عملکرد جنسی محسوب می شود. اختلال عملکرد جنسی به انواع مختلفی از مشکلات گفته می شود که باعث می شود زن و شوهر از فعالیت جنسی به طور کامل لذت نبرند.

PE همان اختلال نعوظ (ED) نیست. ED ناتوانی در دستیابی و حفظ نعوظ است که تجربه جنسی رضایت بخش را ممکن می سازد. با این حال ، ممکن است PE را همراه ED تجربه کنید.

علائم زود انزالی چیست؟

دوره های گاه به گاه PE معمولاً جای نگرانی ندارد. اگر PE به طور مکرر رخ می دهد یا برای مدت زمان طولانی رخ داده است ، ممکن است به درمان نیاز داشته باشید.

علامت اصلی PE ناتوانی منظم در تاخیر در انزال بیش از یک دقیقه پس از نفوذ در حین مقاربت است. اوج سریع در هنگام خودارضایی نیز ممکن است برای برخی از افراد مسئله ای باشد.

اگر گاهی اوقات دچار انزال زودرس و در موارد دیگر انزال طبیعی می شوید ، ممکن است با انزال زودرس متغیر طبیعی تشخیص داده شود.

PE به صورت مادام العمر یا اکتسابی طبقه بندی می شود.

PE مادام العمر (اولیه) به این معنی است که شما این تجربه را همیشه یا تقریباً از اولین تجربه جنسی خود داشته اید.

نوع اکتسابی (ثانویه) به این معنی است که شما انزال طولانی تری در زندگی خود داشته اید ، اما دچار انزال زودرس شده اید.

علت انزال زودرس چیست؟

مولفه های روانی یا عاطفی  مرتبط با زودانزالی وجود دارد ، اما عوامل دیگری نیز در ایجاد آن دخیل هستند.

برخی از اجزای روانشناختی ممکن است موقتی باشند. به عنوان مثال ، ممکن است فردی PE را در طول تجربیات اولیه جنسی تجربه کرده باشد ، اما با افزایش سن و داشتن روابط جنسی بیشتر ، راهکارهایی را برای کمک به تاخیر در انزال آموخته باشد.

به همین ترتیب ، PE با افزایش سن و مشکل بیشتر در حفظ نعوظ ممکن است به یک مشکل تبدیل شود.

PE ممکن است به دلیل شرایط زمینه ای یا نگرانی های مربوط به سلامت روان ایجاد شود ، از جمله:

  • تصویر بدنی ضعیف یا عزت نفس ضعیف
  • افسردگی
  • سابقه سوء استفاده جنسی ، به عنوان مرتکب ، یا به عنوان قربانی یا نجات یافته

احساس گناه همچنین ممکن است باعث شود تا در روابط جنسی عجله کنید ، که می تواند منجر به PE شود.

موارد دیگری که می توانند منجر به PE شوند عبارتند از:

  • نگران زود انزالی شدن
  • نگرانی از تجربه جنسی محدود
  • مشکلات یا نارضایتی در رابطه فعلی شما
  • استرس

علل فیزیکی نیز می توانند نقش مهمی در PE داشته باشند. برای مثال اگر به دلیل اختلال نعوظ در حفظ نعوظ مشکل دارید ، ممکن است برای مقاربت عجله کنید تا قبل از از دست دادن نعوظ آن را کامل کنید.

سطوح غیرطبیعی هورمون های خاص مانند تستوسترون یا مواد شیمیایی تولید شده توسط سلول های عصبی به نام انتقال دهنده های عصبی ممکن است به PE کمک کند. التهاب پروستات یا پیشابراه نیز می تواند علائم متعددی از جمله PE و ED را ایجاد کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

وقتی انزال زودرس ویژگی های زیر را دارد:

  • در حال رخ دادن است یا بارها به اندازه کافی رخ داده است تا مشکلات روابط ایجاد شود
  • به شما احساس خجالت می دهد
  • شما را از پیگیری روابط عاطفی باز می دارد

شما می توانید با یک پزشک مراقبت های اولیه شروع کنید یا به دنبال اورولوژیست باشید. اورولوژیست پزشکی است که در زمینه سلامت سیستم ادراری و عملکرد جنسی مردان تخصص دارد.

هنگام مراجعه به پزشک ، اطلاعات زیر را در اختیار داشته باشید:

  • چه مدت است که فعالیت جنسی دارید؟
  • چه زمانی PE نگران کننده شد؟
  • PE چند وقت یکبار رخ می دهد؟
  • معمولا چقدر طول می کشد تا در حین مقاربت جنسی و هنگامی که خودارضایی می کنید انزال داشته باشید؟
  • آیا از داروها یا داروهایی استفاده می کنید که ممکن است بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد؟
  • آیا ارتباط جنسی که شامل انزال “عادی” می شود برخورد داشته اید؟ اگر چنین است ، تفاوت آن تجربیات و زمان هایی که PE مورد بحث بود ، چه بود؟

علاوه بر کار با اورولوژیست یا پزشک دیگر ، ممکن است به شما توصیه شود که با یک متخصص بهداشت روان متخصص در اختلال عملکرد جنسی کار کنید.

نحوه درمان اختلال انزال زودرس

در برخی موارد ، ممکن است بتوانید PE را با تغییراتی در روال جنسی خود درمان کنید.

ممکن است به شما توصیه شود یک ساعت قبل از رابطه جنسی خودارضایی کنید ، زیرا ممکن است به شما کمک کند تا انزال را با شریک زندگی خود به تاخیر بیاندازید.

همچنین ممکن است سعی کنید به طور موقت از رابطه جنسی اجتناب کنید و به سایر فعالیتهای جنسی بپردازید و با شریک خود بازی کنید. این ممکن است به کاهش فشار اجرا حین مقاربت کمک کند.

 

روشهای شروع و توقف و فشار دادن

دو استراتژی که شما و همسرتان می توانید به کار بگیرید روش شروع و توقف و روش فشردن است.

با شروع و توقف ، همسرتان آلت تناسلی شما را تحریک می کند تا نزدیک انزال باشید. سپس شریک زندگی شما باید متوقف شود تا زمانی که احساس کنید دوباره تحت کنترل هستید.

از شریک خود بخواهید این کار را دو بار دیگر تکرار کند. سپس در چهارمین تلاش شرکت کنید و به خود اجازه دهید تا انزال کنید.

انجمن اورولوژی آمریکا توصیه می کند این کار را سه بار در هفته امتحان کنید تا زمانی که احساس می کنید هنگام انزال بهتر کنترل می شوید.

با روش فشار ، شریک جنسی شما آلت تناسلی شما را تحریک می کند تا زمانی که به انزال نزدیک شده اید. سپس همسرتان آلت تناسلی شما را محکم فشار می دهد تا نعوظ شما شروع به ضعیف شدن کند. این باید به شما کمک کند احساس را درست قبل از اوج بفهمید تا بتوانید کنترل بهتری داشته باشید و بتوانید انزال را به تأخیر بیندازید.

این استراتژی ها ممکن است چندین هفته طول بکشد تا موثر واقع شوند و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها به تنهایی مشکل را حل کنند.

تمرینات کف لگن

 

برای یافتن عضلات کف لگن ، روی متوقف کردن ادرار در وسط جریان خون یا استفاده از ماهیچه های خاصی برای جلوگیری از عبور گاز متمرکز شوید. هنگامی که متوجه شدید ماهیچه ها کجا هستند ، می توانید تمریناتی را انجام دهید که تحت عنوان مانورهای کگل( Kegel maneuvers) شناخته می شوند. می توانید آنها را ایستاده ، نشسته یا دراز کشیده انجام دهید.

برای انجام مانورهای کگل:

  1. عضلات کف لگن خود را به مدت سه شماره سفت کنید.
  2. برایمدت سه شماره آنها را ریلکس کنید.
  3. این کار را چندین بار پشت سر هم در طول روز انجام دهید

هر روز حداکثر سه ست با 10 تکرار تمرین کنید.

هنگام انجام تمرینات کگل ، مراقب باشید از عضلات شکم یا باسن خود به جای عضلات کف لگن استفاده نکنید.

 

کاهش حساسیت

کاهش حساسیت آلت تناسلی در هنگام مقاربت نیز ممکن است کمک کننده باشد.

استفاده از کاندوم ممکن است حساسیت شما را به اندازه کافی کاهش دهد تا به شما در حفظ نعوظ بیشتر بدون انزال کمک کند.

حتی کاندوم هایی برای “کنترل اوج” به بازار عرضه شده اند. این کاندوم ها حاوی داروهای بی حس کننده مانند بنزوکائین هستند که به کاهش پاسخ های عصبی آلت تناسلی کمک می کند.

استفاده از داروهای بی حس کننده به طور مستقیم بر آلت تناسلی شما حدود 15 دقیقه قبل از مقاربت نیز ممکن است مفید باشد ، اما ابتدا گزینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

درمان ها

داروهای ضد افسردگی در برخی مردان زمان بین برانگیختگی و انزال را طولانی می کند. اینها موفق ترین درمان برای زود انزالی محسوب می شوند. داروهای ضدافسردگی شامل مهار کننده های بازجذب بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند سرترالین و پاروکستین است. کلومیپرامین سه حلقه ای ضد افسردگی موثرتر از SSRI ها گزارش شده است ، اگرچه می تواند باعث خشکی دهان شود. مردان ممکن است این داروها را به طور منظم (روزانه) مصرف کنند. استفاده متناوب (سه تا چهار ساعت قبل از رابطه جنسی برنامه ریزی شده) برای برخی از بیماران خوب عمل می کند. سایر گزینه های درمانی شامل فرمول های موضعی لیدوکائین و درمان جنسی است. بسیاری از بیماران با استفاده از ترامادول بدون برچسب موفقیت هایی را گزارش کرده اند.

انزال تاخیری یا مهار شده

در این شرایط ، مردان در به دست آوردن و حفظ نعوظ مشکلی ندارند اما قادر به اوج گرفتن و انزال نیستند. این می تواند ضمن استفاده برخی داروهای ضد افسردگی (SSRIs) رخ دهد. تعدیل دوز دارو اغلب مفید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا امتیاز دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *