افسردگی

افسردگی چیست؟

افسردگی به عنوان اختلال خلقی طبقه بندی می شود. ممکن است به عنوان احساس غم ، از دست دادن یا عصبانیت توصیف شود که در فعالیتهای روزمره فرد دخالت می کند.

افراد افسردگی را به طرق مختلف تجربه می کنند. ممکن است در کار روزانه شما تداخل ایجاد کند و در نتیجه زمان از دست رفته زیاد و بهره وری پایین تری را در پی داشته باشد. همچنین می تواند بر روابط و برخی شرایط مزمن سلامتی تأثیر بگذارد.

مشکلاتی که به دلیل افسردگی می تواند بدتر شود عبارتند از:

  • آرتروز
  • آسم
  • بیماری قلب و عروقی
  • سرطان
  • دیابت
  • چاقی

این مهم است که بدانیم احساس ناراحتی در برخی مواقع بخشی عادی از زندگی است. حوادث غم انگیز و ناراحت کننده برای همه اتفاق می افتد. اما ، اگر به طور منظم احساس ناامیدی یا ناامیدی می کنید ، ممکن است با افسردگی روبرو شوید.

افسردگی یک بیماری جدی پزشکی محسوب می شود که بدون درمان مناسب می تواند بدتر شود. کسانی که به دنبال درمان هستند اغلب در چند هفته بهبود علائم را مشاهده می کنند.

علائم افسردگی

افسردگی می تواند بیش از یک حالت دائمی غم یا احساس “آبی” باشد.

نوع  شدید می تواند علائم مختلفی را ایجاد کند. برخی بر روحیه شما و برخی دیگر بر بدن شما تأثیر می گذارد. علائم نیز ممکن است مداوم باشند ، یا بیایند و بروند.

علائم در مردان ، زنان و کودکان متفاوت است.

مردان ممکن است علائم مربوط به خود را تجربه کنند:
  • خلق و خو ، مانند عصبانیت ، پرخاشگری ، تحریک پذیری ، اضطراب ، بی قراری
  • احساس خوب بودن ، مانند احساسات خالی ، غمگین ، ناامید کننده
  • رفتار ، مانند از دست دادن علاقه ، دیگر لذت بردن از فعالیتهای مورد علاقه ، احساس خستگی آسان ، افکار خودکشی ، نوشیدن بیش از حد ، استفاده از مواد مخدر ، انجام فعالیتهای پرخطر
  • علاقه جنسی ، مانند کاهش میل جنسی ، عدم عملکرد جنسی
    توانایی های شناختی مانند ناتوانی در تمرکز ، مشکل در انجام وظایف ، تأخیر در پاسخگویی به مکالمات
  • الگوهای خواب مانند بی خوابی ، خواب ناآرام ، خواب آلودگی زیاد ، نخوابیدن شبانه روز
  • سلامت جسمانی مانند خستگی ، درد ، سردرد ، مشکلات گوارشی
زنان ممکن است علائم مربوط به خود را تجربه کنند:
  • خلق و خو ، مانند تحریک پذیری
  • بهزیستی احساسی ، مانند احساس غم و اندوه یا تهی بودن ، اضطراب یا ناامیدی
  • رفتارهایی مانند از دست دادن علاقه به فعالیت ها ، کناره گیری از مشارکت های اجتماعی ، افکار خودکشی
  • توانایی های شناختی مانند تفکر یا کند صحبت کردن
  • الگوهای خواب ، مانند مشکل در خوابیدن در طول شب ، زود بیدار شدن ، خوابیدن بیش از حد
  • بهزیستی جسمانی ، مانند کاهش انرژی ، خستگی بیشتر ، تغییر اشتها ، تغییرات وزن ، درد ، درد ، سردرد ، افزایش گرفتگی عضلات
کودکان ممکن است علائم مربوط به خود را تجربه کنند:
  • خلق و خو ، مانند تحریک پذیری ، عصبانیت ، نوسانات خلقی ، گریه
  • بهزیستی احساسی ، مانند احساس بی کفایتی (به عنوان مثال “من نمی توانم کاری را درست انجام دهم”) یا ناامیدی ، گریه ، ناراحتی شدید
  • رفتارهایی مانند مشکل در مدرسه یا امتناع از رفتن به مدرسه ، اجتناب از دوستان یا خواهر و برادرها ، افکار مرگ یا خودکشی
  • توانایی های شناختی مانند مشکل در تمرکز ، کاهش عملکرد مدرسه ، تغییر در نمرات
  • الگوهای خواب مانند مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد
  • رفاه جسمانی مانند از دست دادن انرژی ، مشکلات گوارشی ، تغییر اشتها ، کاهش یا افزایش وزن

 

این هفت نشانه جسمی افسردگی ثابت می کند که افسردگی فقط در ذهن شما نیست.

عوامل ایجاد افسردگی

 

علل شایع عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی. در صورت داشتن سابقه خانوادگی افسردگی یا اختلال خلقی دیگر ، شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا هستید.
  • ترومای اولیه دوران کودکی. برخی رویدادها بر نحوه واکنش بدن شما در برابر ترس و موقعیت های استرس زا تأثیر می گذارد.
  • ساختار مغز. اگر لوب پیشانی مغز شما کمتر فعال باشد ، خطر بیشتری برای افسردگی وجود دارد. با این حال ، دانشمندان نمی دانند این اتفاق قبل یا بعد از شروع علائم رخ می دهد.
  • مشکلات پزشکی برخی از شرایط ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد ، مانند بیماری های مزمن ، بی خوابی ، درد مزمن یا اختلال بیش فعالی-کمبود توجه (ADHD).
  • استفاده مواد مخدر. سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا الکل می تواند بر خطر شما تأثیر بگذارد.

حدود 21 درصد از افرادی که مشکل مصرف مواد دارند نیز افسردگی را تجربه می کنند. علاوه بر این دلایل ، عوامل خطر دیگر عبارتند از:

  • عزت نفس پایین یا انتقاد از خود
  • سابقه شخصی بیماری روانی
  • داروهای خاص
  • رویدادهای استرس زا مانند از دست دادن یکی از عزیزان ، مشکلات اقتصادی یا طلاق

عوامل زیادی می توانند بر احساس افسردگی تأثیر بگذارند ، و همچنین در افرادی که این بیماری را ایجاد می کنند و در چه کسانی ایجاد نمی شود.

دلایل افسردگی اغلب با سایر عوامل موثر بر سلامت شما مرتبط است.

 

تست افسردگی

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص افسردگی وجود ندارد. اما ارائه دهنده خدمات درمانی شما می تواند بر اساس علائم شما و ارزیابی روانشناختی تشخیص دهد.

در بیشتر موارد ، آنها یک سری سوالات در مورد شما می پرسند:

  • حالات روحی
  • اشتها، میل
  • الگوی خواب
  • سطح فعالیت
  • اندیشه ها

از آنجا که افسردگی می تواند با سایر مشکلات سلامتی ارتباط داشته باشد ، پزشک شما همچنین ممکن است معاینه فیزیکی انجام دهد و دستور آزمایش  خون دهد. گاهی مشکلات تیروئید یا کمبود ویتامین D می توانند علائم افسردگی را تحریک کنند.

علائم را نادیده نگیرید. اگر روحیه شما بهبود نیافت یا بدتر شد ، از پزشک کمک بگیرید. افسردگی یک بیماری جدی روانی است که احتمال عوارض زیادی نیز دارد.

در صورت عدم درمان ، عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش یا کاهش وزن
  • درد جسمی
  • مشکلات مصرف مواد
  • موارد وحشت زدگی
  • مشکلات روابط
  • انزوای اجتماعی
  • افکار خودکشی
  • خودآزاری

انواع افسردگی

بسته به شدت علائم ، افسردگی به چند دسته تقسیم می شود. برخی از افراد دوره های خفیف و موقت را تجربه می کنند ، در حالی که برخی دیگر دوره های افسردگی شدید و مداوم را تجربه می کنند.دو نوع اصلی وجود دارد:

 

اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی شکل شدیدتر افسردگی است. این با احساسات دائمی غم ، ناامیدی و بی ارزشی مشخص می شود که به خودی خود از بین نمی روند.

برای تشخیص افسردگی بالینی ، باید 5 یا بیشتر از علائم زیر را در یک دوره 2 هفته ای تجربه کنید:

  1. احساس افسردگی در بیشتر روز
  2. از دست دادن علاقه به اکثر فعالیتهای منظم
  3. کاهش یا افزایش وزن قابل توجه
  4. زیاد خوابیدن یا ناتوانی در خوابیدن
  5. کند شدن فکر یا حرکت
  6. خستگی یا انرژی کم در بیشتر روزها
  7. احساس بی ارزشی یا گناه
  8. از دست دادن تمرکز یا بلاتکلیفی
  9. افکار مکرر مرگ یا خودکشی

انواع فرعی اختلال افسردگی اساسی وجود دارد که انجمن روانپزشکی آمریکا از آنها به عنوان “تعیین کننده” یاد می کند.شامل:

  • ویژگی های غیر معمول
  • پریشانی مضطرب
  • ویژگی های مختلط
  • شروع حاملگی ، در دوران بارداری یا بلافاصله پس از زایمان
  • الگوهای فصلی
  • ویژگی های مالیخولیایی
  • ویژگی های روان پریشی
  • کاتاتونیا

اختلال افسردگی مداوم

اختلال افسردگی مداوم (PDD) در گذشته دیستیمیا نامیده می شد. این نوع افسردگی خفیف تر ، اما مزمن است.

به منظور تشخیص ، علائم باید حداقل 2 سال طول بکشد. PDD می تواند زندگی شما را بیشتر از افسردگی اساسی تحت تأثیر قرار دهد ، زیرا مدت طولانی تری طول می کشد.

برای افراد مبتلا به PDD معمول است:

  • علاقه خود را به فعالیتهای عادی روزانه از دست می دهند
  • احساس ناامیدی کنید
  • فاقد بهره وری
  • عزت نفس پایینی دارند

افسردگی را می توان با موفقیت درمان کرد ، اما مهم است که به برنامه درمانی خود پایبند باشید.

 

درمان افسردگی

زندگی با افسردگی می تواند دشوار باشد ، اما درمان می تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. با پزشک خود در مورد گزینه های احتمالی صحبت کنید.

شما می توانید علائم را با یک نوع درمان با موفقیت مدیریت کنید ، یا ممکن است متوجه شوید که ترکیبی از درمان ها بهترین کار را می کند.

ترکیب درمان های دارویی و شیوه های زندگی از جمله موارد زیر معمول است:

داروها
  • داروهای ضد افسردگی
  • ضد اضطراب
  • داروهای ضد روان پریشی

هر نوع دارویی که برای درمان افسردگی استفاده می شود دارای مزایا و خطرات بالقوه است.

روان درمانی

صحبت با یک درمانگر می تواند به شما در یادگیری مهارت های مقابله با احساسات منفی کمک کند. همچنین ممکن است از جلسات درمانی خانواده یا گروهی بهره مند شوید.

نور درمانی

قرار گرفتن در معرض دوزهای نور سفید می تواند به تنظیم خلق و خو و بهبود علائم افسردگی کمک کند. نور درمانی معمولاً در اختلال عاطفی فصلی مورد استفاده قرار می گیرد ، که در حال حاضر اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی نامیده می شود.

درمانهای جایگزین

از پزشک خود در مورد طب سوزنی یا مدیتیشن سوال کنید. برخی مکمل های گیاهی نیز برای درمان افسردگی مانند  روغن ماهی استفاده می شوند.

قبل از مصرف مکمل یا ترکیب مکمل با داروهای تجویزی با پزشک خود صحبت کنید زیرا برخی مکمل ها می توانند با داروهای خاصی واکنش نشان دهند. برخی مکمل ها همچنین ممکن است افسردگی را بدتر کنند یا اثر دارو را کاهش دهند.

ورزش

3 تا 5 روز در هفته 30 دقیقه فعالیت بدنی را هدف بگیرید. ورزش می تواند تولید اندورفین در بدن شما را افزایش دهد ، که هورمون هایی هستند که روحیه شما را بهبود می بخشند.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید

نوشیدن یا سوء استفاده از مواد مخدر ممکن است کمی احساس بهتری در شما ایجاد کند. اما در دراز مدت ، این مواد می توانند علائم افسردگی و اضطراب را بدتر کنند.

نحوه نه گفتن را بیاموزید

احساس غرق شدن می تواند علائم اضطراب و افسردگی را بدتر کند. تعیین محدودیت در زندگی حرفه ای و شخصی شما می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

از خودتان مراقبت کنید

همچنین می توانید با مراقبت از خود علائم افسردگی را بهبود بخشید. این شامل خواب زیاد ، داشتن رژیم غذایی سالم ، اجتناب از افراد منفی و شرکت در فعالیت های لذت بخش است.

گاهی افسردگی به دارو پاسخ نمی دهد. در صورت عدم بهبود علائم ، پزشک شما ممکن است سایر گزینه های درمانی را توصیه کند.

اینها شامل درمان با تشنج الکتریکی (ECT) یا تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای (rTMS) برای درمان افسردگی و بهبود خلق و خوی شما می شود.

درمان طبیعی افسردگی

درمان افسردگی سنتی از ترکیبی از داروهای تجویزی و مشاوره استفاده می کند. اما درمانهای جایگزین یا مکمل نیز وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

مهم است که به یاد داشته باشید که بسیاری از این درمان های طبیعی دارای مطالعات کمی هستند که تأثیرات آنها بر افسردگی ، خوب یا بد را نشان می دهد.

 

مکمل

تصور می شود که انواع مختلفی از مکمل ها تاثیری مثبت بر علائم افسردگی دارند.

 

5-هیدروکسی تریپتوفان (5-HTP)
5-HTP ممکن است سطح سروتونین را در مغز افزایش دهد ، که می تواند علائم را کاهش دهد. بدن شما هنگام مصرف تریپتوفان ، یک عنصر سازنده پروتئین ، این ماده شیمیایی را تولید می کند.

اسیدهای چرب امگا 3
این چربی های ضروری برای رشد عصبی و سلامت مغز مهم هستند. افزودن مکمل های امگا 3 به رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

روغن های ضروری

روغن های اساسی یک داروی طبیعی محبوب برای بسیاری از بیماری ها هستند ، اما تحقیقات در مورد تأثیر آنها بر افسردگی محدود است.

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است با روغنهای ضروری زیر علائم را تسکین دهند:

  • زنجبیل وحشی: استنشاق این رایحه قوی ممکن است گیرنده های سروتونین را در مغز شما فعال کند. این ممکن است انتشار هورمون های استرس زا را کند کند.
  • ترنج: ثابت شده است که این اسانس مرکبات باعث کاهش اضطراب در بیمارانی می شود که منتظر جراحی هستند. همین مزیت ممکن است به افرادی که در نتیجه افسردگی دچار اضطراب می شوند کمک کند ، اما هیچ تحقیقی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

روغنهای دیگر مانند روغن بابونه یا گلاب هنگام استنشاق ممکن است اثر آرام بخشی داشته باشند. این روغن ها ممکن است در استفاده کوتاه مدت مفید باشند.

ویتامین ها

ویتامین ها برای بسیاری از عملکردهای بدن مهم هستند. تحقیقات نشان می دهد دو ویتامین برای تسکین علائم افسردگی مفید است:

ویتامین B: B-12 و B-6 برای سلامت مغز حیاتی هستند. هنگامی که سطح ویتامین B شما پایین است ، احتمال ابتلا به افسردگی بیشتر است.
ویتامین D: گاهی اوقات ویتامین آفتاب نامیده می شود زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید آن را به بدن شما می رساند ، ویتامین D برای سلامت مغز ، قلب و استخوان ها مهم است. افرادی که افسرده هستند بیشتر احتمال دارد سطح پایینی از این ویتامین را داشته باشند.
بسیاری از گیاهان ، مکمل ها و ویتامین ها ادعا می کنند که علائم را کاهش می دهند ، اما اکثر آنها خود را در تحقیقات بالینی مثر نشان نداده اند.

پیشگیریاز افسردگی

افسردگی به طور کلی قابل پیشگیری در نظر گرفته نمی شود. تشخیص علت آن دشوار است ، به این معنی که جلوگیری از آن دشوارتر است.

اما هنگامی که یک دوره افسردگی را تجربه کردید ، ممکن است آمادگی بهتری داشته باشید تا با یادگیری تغییرات شیوه زندگی و درمان مفید ، از وقوع یک دوره آینده جلوگیری کنید.

تکنیک هایی که ممکن است کمک کننده باشد عبارتند از:

  • ورزش منظم
  • خواب زیاد
  • حفظ درمان ها
  • کاهش استرس
  • ایجاد روابط قوی با دیگران

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا امتیاز دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *