بی خوابی

تعریف بی خوابی

بی خوابی (insomnia ) نوعی اختلال است. افراد مبتلا  معمولاً هنگام  بیدار شدن احساس تازه گی نمی کنند. این می تواند منجر به خستگی و علائم دیگر شود.

در افراد مبتلا ،  به خواب رفتن ،ماندن درخواب یا هر دو دشوار می شود.

طبق انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) ، بی خوابی شایع ترین اختلال خواب است.

APA آن را اختلالی تعریف می کند که در آن افراد دچار مشکل خوابیدن یا در خواب ماندن می شوند. در صورت اعمال هر دو این معیارها ، پزشکان تشخیص بالینی  می دهند:

  1. مشکلات حداقل سه شب در هفته و حداقل 3 ماه اتفاق می افتد.
  2. مشکلات خواب باعث ایجاد پریشانی عمده یا مشکلات عملکردی در زندگی فرد می شود.

علل ایجاد کننده

دلایل ایجاد کننده  به نوع بی خوابی شما بستگی خواهد داشت.

بی خوابی کوتاه مدت یا حاد ، ممکن است به دلیل موارد مختلفی ایجاد شود:

  • استرس
  • یک رویداد ناراحت کننده یا آسیب زا
  • تغییر در عادات خواب ، مانند خوابیدن در هتل یا خانه جدید
  • درد جسمی
  • جت لگ
  • داروهای خاص

نوع  مزمن حداقل 3 ماه طول می کشد و می تواند اولیه یا ثانویه باشد. نوع اولیه علت مشخصی ندارد.اما نوع  ثانویه با بیماری دیگری رخ می دهد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات پزشکی که خوابیدن را دشوارتر می کند ، مانند آرتروز یا کمر درد
  • مسائل روانشناختی ، مانند اضطراب یا افسردگی
  • مصرف مواد
  • آپنه خواب
  • دیابت
ریسک فاکتور ها

بی خوابی در هر سنی ممکن است رخ دهد و بیشتر از مردان ، زنان را درگیر می کند .

این عوامل خطر عبارتند از:

  • سطح بالای استرس
  • اختلالات عاطفی ، مانند افسردگی یا پریشانی مربوط به یک واقعه زندگی
  • درآمد کمتر
  • سفر به مناطق مختلف زمانی
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • تغییر در ساعت کار یا شیفت شب کار

داشتن برخی از شرایط پزشکی مانند چاقی و بیماری های قلبی عروقی نیز می تواند منجر به ایجاد شود. یائسگی می تواند تاثییر گذار  شود.

علائم

افراد معمولاً حداقل یکی از این علائم را گزارش می کنند:

  • صبح خیلی زود بیدار شدن
  • خواب غیر آرام بخش
    مشکل در به خواب فرو رفتن یا ماندن در آن

این علائم می تواند به علائم دیگری منجر شود ، از جمله:

  • خستگی
  • تغییرات خلق و خوی
  • تحریک پذیری
  • همچنین ممکن است در تمرکز روی کارها در طول روز مشکل داشته باشید.

درمان

درمان های دارویی و غیر دارویی وجود دارد.

کالج پزشکان آمریکا (ACP) درمان رفتاری شناختی (CBT) را به عنوان خط اول درمان نوع مزمن در بزرگسالان توصیه می کند.

آموزش بهداشت خواب نیز ممکن است توصیه شود. بعضی اوقات ، رفتارهایی که با خواب تداخل دارند باعث بی خوابی می شوند. این آموزش می تواند به شما کمک کند برخی از این رفتارهای مخل را تغییر دهید.

تغییرات پیشنهادی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اجتناب از نوشیدنی های کافئین دار نزدیک زمان خواب
  • اجتناب از ورزش نزدیک به این زمان
  • به حداقل رساندن وقت صرف شده روی تخت خود در زمانی که قصد خوابیدن ندارید ، مانند تماشای تلویزیون یا وب گردی در تلفن

اگر یک اختلال روانشناختی یا پزشکی زمینه ای در بی خوابی شما وجود داشته باشد ، دریافت درمان مناسب برای آن می تواند مشکلات را کاهش دهد.

 

دارو درمانی

گاهی اوقات ، از داروها برای درمان  استفاده می شود.

یک نمونه از داروهای بدون نسخه (OTC) که می تواند  استفاده شود ، آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین است.

داروهایی از این قبیل می توانند عوارض جانبی داشته باشند ، خصوصاً طولانی مدت ، بنابراین مهم است که قبل از شروع مصرف داروی OTC ، با پزشک صحبت کنید.

داروهای تجویزی که می توانند برای درمان  استفاده شوند عبارتند از:

  • اسکوپیکلون
  • زولپیدم

قبل از استفاده از هرگونه دارو یا مکمل برای درمان با پزشک خود صحبت کنید.

ممکن است عوارض جانبی خطرناک یا تداخل دارویی وجود داشته باشد. هر مکمل و دارویی برای همه مناسب نیست.

ایجاد تغییر در سبک زندگی یا امتحان داروهای خانگی می تواند به مدیریت موثر بسیاری از موارد کمک کند.

شیر گرم ، چای گیاهی و سنبل الطیب برخی از داروهای طبیعی است که می توانید امتحان کنید.

مدیتیشن

مدیتیشن یک روش طبیعی ، آسان و بدون دارو برای درمان  است.

همچنین می تواند به علائم بیماری کمک کند که ممکن است در بی خوابی نقش داشته باشد. شامل:

بسیاری از اپلیکیشن ها و فیلم ها برای کمک به شما در تمرین مدیتیشن در دسترس هستند.

ملاتونین

به طور طبیعی هورمون ملاتونین را در طول چرخه خواب تولید می کند. افراد اغلب به امید بهبود خواب خود از مکمل های ملاتونین استفاده می کنند.

مطالعات مطمئن نیستند که آیا ملاتونین واقعاً می تواند به درمان بی خوابی در بزرگسالان کمک کند.

تصور می شود که ملاتونین برای مدت کوتاهی بی خطر است ، اما ایمنی طولانی مدت آن هنوز تأیید نشده است.

همیشه بهتر است هنگام مصرف ملاتونین با پزشک خود مشورت کنید.

روغن های ضروری

روغنهای اساسی مایعات معطر قوی هستند که از انواع مختلفی تولید می شوند:

  • گیاهان
  • گل ها
  • درختان

افراد با استنشاق روغن یا ماساژ دادن آنها در پوست ، شرایط مختلفی را درمان می کنند. این عمل رایحه درمانی نام دارد.

روغنهای اساسی که تصور می شود به شما در خواب کمک می کنند عبارتند از:

بابونه رومی
چوب درخت سرو
اسطوخودوس
چوب صندل
نرولی ، یا پرتقال تلخ

مطالعه دیگری نشان داد که اسطوخودوس به ویژه در تقویت و حفظ خواب مفید است. این مطالعه گزارش داد که مخلوطی از روغنهای اساسی باعث کاهش اختلال در خواب و افزایش رفاه در افراد مسن می شود.

روغن های ضروری معمولاً وقتی طبق دستور استفاده می شوند ، عوارض جانبی ایجاد نمی کنند

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا امتیاز دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *