خواب آلودگی

خواب آلودگی

احساس خواب آلودگی یا خستگی غیرطبیعی در طول روز  ممکن است به علائم اضافی مانند فراموشی یا خواب رفتن در زمان های نامناسب منجر شود.

دلایل خواب آلودگی چیست؟

موارد مختلفی ممکن است باعث خواب آلودگی شود. این موارد می تواند از حالت های روانی و انتخاب سبک زندگی گرفته تا شرایط جدی پزشکی باشد.

عوامل سبک زندگی

برخی از عوامل زندگی ممکن است به افزایش این احساس منجر شود ، مانند کار در ساعات بسیار طولانی یا تغییر شیفت شب. در بیشتر موارد ، با سازگاری بدن با برنامه جدید ، خواب آلودگی شما فروکش می کند.

وضعیت ذهنی

خواب آلودگی همچنین می تواند نتیجه وضعیت روحی ، عاطفی یا روانی شما باشد.

افسردگی می تواند خواب آلودگی را بسیار افزایش دهد ، همچنین می تواند سطح بالای استرس یا اضطراب را افزایش دهد. دلزدگی (Boredom)یکی دیگر از دلایل شناخته شده این مشکل است. اگر هر یک از این شرایط روحی را تجربه کنید ، احتمالاً احساس خستگی و بی حسی خواهید کرد.

مسائل پزشکی

برخی از شرایط پزشکی می توانند باعث خواب آلودگی شوند. یکی از رایج ترین آنها دیابت است. سایر شرایطی که ممکن است منجر به خواب آلودگی شود شامل مواردی است که باعث درد مزمن می شوند یا بر متابولیسم یا وضعیت روانی شما تأثیر می گذارند ، مانند کم کاری تیروئید یا هیپوناترمی. هیپوناترمی زمانی است که سطح سدیم در خون شما خیلی کم باشد.

سایر بیماری های پزشکی شناخته شده در ایجاد خواب آلودگی شامل مونونوکلئوز عفونی (مونو) و سندرم خستگی مزمن (CFS) هستند.

داروها

بسیاری از داروها ، به ویژه آنتی هیستامین ها ، آرام بخش ها و قرص های خواب آور ، خواب آلودگی را به عنوان یک عارضه جانبی احتمالی ذکر می کنند. این داروها دارای برچسبی هستند که در هنگام استفاده از این داروها از رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین هشدار می دهند.

اگر به دلیل داروهای خود دچار خواب آلودگی طولانی مدت شدید ، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است یک جایگزین برای شما تجویز کنند یا دوز فعلی شما را تنظیم کنند.

اختلال خواب

خواب آلودگی بیش از حد و بدون علت مشخص می تواند نشانه ای از اختلال خواب باشد. طیف وسیعی از اختلالات خواب وجود دارد ، و هر یک اثرات منحصر به فرد خود را دارد.

در آپنه انسدادی خواب ، انسداد مجاری هوایی فوقانی منجر به خروپف و مکث در تنفس شما در طول شب می شود. این باعث می شود که شما مرتبا با صدای خفگی از خواب بیدار شوید.

سایر اختلالات خواب شامل نارکولپسی ، سندرم پای بی قرار (RLS) و اختلال فاز خواب تأخیری (DSPS) است.

خواب آلودگی چگونه درمان می شود؟

درمان خواب آلودگی به علت آن بستگی دارد.

خود درمانی

برخی از خواب آلودگی ها را می توان در خانه درمان کرد ، به خصوص اگر نتیجه عواملی از سبک زندگی باشد ، مانند ساعات طولانی کار کردن یا حالت روانی مانند استرس.

در این موارد ، ممکن است به استراحت کافی کمک کرده و حواس خود را پرت کنید. همچنین مهم است که بررسی کنید چه چیزی باعث ایجاد این مشکل شده است – مانند استرس یا اضطراب – و اقدامات لازم برای کاهش احساس را انجام دهید.

مراقبت پزشکی

در طول ملاقات ، پزشک با بحث در مورد علائم با شما سعی می کند علت خواب آلودگی شما را شناسایی کند. آنها ممکن است از شما در مورد میزان خوب خوابیدن و اینکه آیا شب بطور مداوم بیدار می شوید از شما سال کنند.

  • عادت های خوابیدن شما
  • مقدار خواب شما
  • اگر خرخر می کنید
  • چند بار در طول روز به خواب می روید
  • در طول روز چقدر احساس خواب آلودگی می کنید

بررسی هی تشخیصی

پزشک ممکن است از شما بخواهد برای چند روز دفترچه یادداشتی در مورد عادت های خواب خود تهیه کنید ، و این که چه مدت در شب می خوابید و چه کاری انجام می دهید که در روز خواب آلوده می شوید.

آنها همچنین ممکن است جزئیات خاصی را بپرسند ، از جمله اینکه آیا در طول روز واقعاً به خواب می روید یا اینکه احساس سرحال بودن از خواب بیدار می شوید.

اگر پزشک مشکوک باشد که علت روانی است ، ممکن است شما را به یک مشاور یا درمانگر ارجاع دهد تا در یافتن راه حل به شما کمک کند.

خواب آلودگی که از عوارض جانبی دارو است اغلب قابل درمان است. پزشک شما ممکن است دارو را با نوع دیگری عوض کند یا دوز شما را تغییر دهد تا زمانی که مشکل  فروکش کند. هرگز دوز خود را تغییر ندهید و داروی تجویز شده را بدون صحبت قبلی با پزشک قطع نکنید.

اگر هیچ دلیلی برای مشکل شما مشخص نیست ، ممکن است لازم باشد برخی آزمایشات را انجام دهید. بیشتر آنها معمولاً غیرتهاجمی و بدون درد هستند. پزشک شما می تواند هر یک از موارد زیر را درخواست کند:

  • شمارش کامل خون (CBC)
  •  آزمایش ادرار
  • الکتروانسفالوگرام (EEG)
  • سی تی اسکن سر

اگر پزشک شما مشکوک به آپنه انسدادی خواب ، RLS یا اختلال خواب دیگری باشد ، ممکن است آزمایش مطالعه خواب را تعیین کند. برای این آزمایش ، شب را در بیمارستان یا مرکز خواب تحت نظر و مراقبت یک متخصص خواب خواهید گذراند.

فشار خون ، ضربان قلب ، ریتم قلب ، تنفس ، اکسیژن رسانی ، امواج مغزی و برخی حرکات بدن در طول شب برای مشاهده علائم اختلال خواب کنترل می شود.

چه موقع به دنبال مراقبت های پزشکی اضطراری باشید
اگر بعد از خود احساس خواب آلودگی کردید باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

  • شروع یک داروی جدید
  • بیش از حد دارو مصرف کرده اید
  • آسیب دیدگی سر
  • در معرض سرما قرار داشته اید
پیشگیری

مقدار منظم خواب در هر شب اغلب می تواند از خواب آلودگی جلوگیری کند. بیشتر بزرگسالان برای اینکه احساس سرحال شدن کامل داشته باشند به حدود هشت ساعت خواب نیاز دارند. برخی از افراد ممکن است به موارد بیشتری احتیاج داشته باشند ، خصوصاً افرادی که دارای شرایط پزشکی یا سبک زندگی خاصی فعال هستند.

در صورت تغییر در خلق و خوی ، علائم افسردگی یا احساس استرس و اضطراب غیرقابل کنترل ، در اسرع وقت با پزشک صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا امتیاز دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *