درد عضلانی

درد عضلانی، مقدمه

درد عضلانی یا به اصطلاح (میالژی) بسیار شایع است. تقریباً هر شخصی در برخی نقاط در عضلات خود احساس ناراحتی کردهاست.

از آنجا که تقریباً در تمام قسمتهای بدن بافت عضلانی وجود دارد ، این نوع درد را می توان در هرجایی احساس کرد. با این حال ، هیچدلیل واحدی برای ناراحتی و دردهای عضلانی وجود ندارد.

در حالی که استفاده بیش از حد یا آسیب دیدگی معمول است ، اما توضیحات احتمالی دیگری برای ناراحتی مداوم وجود دارد.

علل عمده ایجاد کننده درد عضلانی کدام اند؟

اغلب اوقات ، افرادی که دچار درد عضلانی می شوند به راحتی می توانند علت آن را مشخص کنند. این به این دلیل است که بیشتر مواردمیالژی ناشی از استرس ، تنش یا فعالیت بدنی بیش از حد است. برخی از دلایل رایج عبارتند از:

  • تنش عضلانی در یک یا چند قسمت از بدن
  • استفاده بیش از حد از عضله در هنگام فعالیت بدنی
  • صدمه زدن به عضله در حالی که مشغول فعالیت فیزیکی هستید
  • گرم نکردن و سرد نکردن ورزشی
چه شرایط پزشکی ای می تواند باعث درد عضلانی شود؟

همه دردهای عضلانی به استرس ، تنش و فعالیت بدنی ارتباط ندارند. برخی توجیحات پزشکی در مورد میالژی عبارتند از:

  • فیبرومیالژیا(fibromyalgia) ، به خصوص اگر درد و درد بیش از 3 ماه طول بکشد
  • سندرم خستگی مزمن
  • سندرم درد میوفاشیال ، که باعث التهاب در بافت های پیوندی عضلانی به نام فاشیا می شود
  • عفونت ، مانند آنفلوانزا ، فلج اطفال یا عفونت های باکتریایی
  • اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس ، درماتومیوزیت و پلی میوزیت
  • استفاده از برخی داروها یا داروها مانند استاتین ها ، مهار کننده های ACE یا کوکائین
  • مشکلات تیروئید ، مانند کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید
  • کمبود پتاسیم خون یا به اصطلاح هایپوکالمی(hypokalemia)
تسکین درد عضلانی در منزل

دردهای عضلانی اغلب به خوبی به درمان در منزل پاسخ می دهند. برخی از اقداماتی که می توانید برای از بین بردن ناراحتی عضلانیناشی از صدمات و استفاده بیش از حد انجام دهید عبارتند از:

  1. استراحت در ناحیه ای که ناراحتی و دردها را تجربه می کنید
  2. مصرف مسکن بدون نسخه ، مانند ایبوپروفن
  3. استفاده از یخ در منطقه آسیب دیده برای کمک به تسکین درد و کاهش التهاب
  4. بدنبال کشیدگی یا پیچ خوردگی باید 1 تا 3 روز از یخ استفاده کنید و برای هر دردی که پس از 3 روز باقی بماند گرما را اعمال کنید.

اقدامات دیگری که می تواند موجب تسکین درد عضلانی شود عبارتند از:

  1. عضلات را به آرامی کشش دهید
  2. تا قبل از از بین رفتن درد عضلانی ، از فعالیتهای پرتحرک خودداری کنید
  3. اجتناب از تمرین با وزنه تا زمان رفع درد عضله
  4. انجام فعالیتها و تمرینات تسکین دهنده استرس مانند یوگا و مدیتیشن برای از بین بردن تنش
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

درد عضلانی همیشه بی ضرر نیست و در بعضی موارد ، درمان خانگی برای رفع علت اصلی کافی نیست. میالژیا همچنین می تواندنشانه این باشد که مشکلی در بدن شما به طور جدی رخ داده است.

برای این موارد باید به پزشک مراجعه کنید:
  • دردی که پس از چند روز درمان در منزل برطرف نمی شود
  • درد شدید عضلانی که بدون دلیل مشخص ایجاد می شود
  • درد عضلانی که همراه با بثورات پوستی ایجاد می شود
  • درد عضلانی که پس از گزش کنه ایجاد می شود
  • میالژی همراه با قرمزی یا تورم دردی که بلافاصله پس از تغییر دارو ایجاد می شود
  • دردی که با افزایش دما رخ می دهد

موارد زیر می تواند نشانه یک فوریت پزشکی باشد. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر همراه با درد عضلانی ، در اسرع وقت بهبیمارستان مراجعه کنید:

شروع ناگهانی احتباس آب یا کاهش حجم ادرار

مشکل در بلعیدن استفراغ یا تب داشتن

نفس کشیدن مشکل دارد

سفتی در ناحیه گردن شما

عضلات ضعیف

ناتوانی در حرکت دادن ناحیه آسیب دیده بدن

نکاتی برای پیشگیری از درد عضلانی

اگر درد عضلانی شما ناشی از تنش یا فعالیت بدنی است ، این اقدامات را انجام دهید تا احتمال ابتلا به درد عضلانی در آینده را کاهشدهید:

عضلات خود را قبل از انجام فعالیت بدنی و بعد از تمرینات کشش دهید.

قبل از  همه جلسات تمرینی خود گرم کنید و پس از آن سرد کنید ، هر کدام حدود 5 دقیقه.

پر آب یا به اصطلاح هیدراته بمانید ، به خصوص در روزهایی که فعال هستید.

برای رسیدن به وضعیت بهینه عضلات ، به طور منظم ورزش کنید.

اگر مدت زیادی پشت میز کار می نشینید یا در محیطی کار می کنید که شما را در معرض فشار یا کشیدگی عضله قرار می دهد ، مرتباًبلند شوید و کشش دهید.

ناراحتی و دردهای عضلانی گاهگاهی طبیعی هستند ، خصوصا اگر فعال هستید یا تازه وارد فعالیت ورزشی می شوید.

به بدن خود گوش فرا دهید و اگر عضلات شروع به صدمه دیدن می کنند فعالیت خود را متوقف کنید. به آهستگی فعالیت های جدید راشروع کنید  تا از آسیب دیدگی عضلات جلوگیری کنید. اولویت اول درمان وضعیت به صورت اولیه خواهد بود.

به عنوان یک قاعده سرانگشتی ، اگر دردشما پس از مراقبت از خانه و استراحت چند روزه برطرف نشد ، باید به پزشک مراجعهکنید

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا امتیاز دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *